Voordat ik Encaustic Art ontdekte, was ik al vele jaren bezig met tekenen en schilderen. Ik heb diverse cursussen op dit gebied gevolgd en daarbij met aquarel- en acrylverf gewerkt.
Tevens heb ik workshops gedaan met mozaiek, Tiffany en glaskralen branden. Op een creatieve beurs maakte ik kennis met Decopatch: het “oppimpen” van een voorwerp met prachtig gedecoreerd papier, waardoor het lijkt alsof het beschilderd is. Via een kennis ontdekte ik de kunst van het Zentangle maken: met tekenpen op papier steeds terugkerende patronen maken, die naar wens al dan niet ingekleurd kunnen worden.
Wat Encaustic Art betreft: na het volgen van een eerste kennismakingsworkshop, heb ik een twee-daagse opleiding gevolgd bij Mevr. Elisabeth van Uden. Zij heeft samen met Michael Bossom (Engeland) deze techniek bekendheid gegeven in Nederland. Naast het werken met het encaustic-boutje gebruikten we de hot airgun en de hotplate. Met de airgun kun je de was over het papier “blazen”, wat prachtige bloemachtige effecten geeft. Op de hotplate (een grote “glasplaat”) kun je op groot formaat papier aan de gang, met behulp van rubber penselen en verfrollers. Kortom, de mogelijkheden met Encaustic zijn enorm uitgebreid.